Metabolizm. Czy moge miec nad nim kontrole?

Metabolizm to ogół reakcji, które zachodzą w organizmie. Prowadzą one do wykorzystania energii i składników odżywczych z pożywienia i do podtrzymywania procesów życiowych. Jak to jest, że jedna jest wszystko, o różnych porach, nie ćwiczy a i tak cieszy się piękną, szczupłą sylwetką, a druga przestrzega diety, je regularnie pięć posiłków dziennie, chodzi na siłownię i tyje?



Czy metabolizm można kontrolować?

Tempo metabolizmu w dużej mierze zależy od genów i nawyków żywieniowych, które nabyliśmy w dzieciństwie. Jeśli nawet jest tak, że odziedziczyliśmy wolny metabolizm - to nie jest tak, że już nic nie możemy zrobić 😎 Powinniśmy jednak liczyć się z długofalowymi zmianami stylu życia, które będą również zawierać właściwą dietę i oczywiście z uwzględnieniem wysiłku fizycznego.

Co przyspiesza metabolizm?

Pożywne śniadanko – to bezwzględny numer jeden w walce o lepszy metabolizm. Najlepiej zjeść śniadanie w ciągu godziny po przebudzeniu – według specjalistów to najlepsza pora. Przede wszystkim należy zwiększyć liczbę dostarczanych kalorii, ale nie dopuszczać do sytuacji, w której jesteśmy tak głodni, że nie przestajemy myśleć o jedzeniu 😎

A jeśli chodzi o ćwiczenia to przede wszystkim wszystkie ćwiczenia interwałowe. Bieganie, pływanie, jazda na rowerze wpływają na stałe podwyższenie tempa metabolizmu. Większa ilość masy mięśniowej ma również znaczenie, ponieważ tkanka tłuszczowa zużywa mniej energii niż mięśnie. Bardzo  ważne są kwasy tłuszczowe omega-3. Wprowadź do swojej diety tłuste ryby morskie (makrela, łosoś), ale także orzechy, olej lniany. Kwasy tłuszczowe omega-3 odpowiedzialne są również za redukcję stanów zapalnych oraz regulowanie poziomu cukru we krwi.

Co spowalnia metabolizm?

Dieta zbyt uboga w kalorie, czyli nadmierne ograniczenie kaloryczne. Poza tym słodycze, margaryny, słone przekąski i fast foody. Pestycydy – używane są w produkcji warzyw i owoców, są toksyczne dla tarczycy. Nieodpowiednia ilość snu powoduje też przewlekłe zmęczenie i mniej wydajne funkcjonowanie w ciągu dnia. I kolejnym elementem, może tym, na który rzadko kiedy zwracamy uwagę jest stres. Powoduje on spowolnienie zużycia energii i uniemożliwia efektywne spalanie tłuszczu.

Choroby a przemiana materii...

Warto też wiedzieć, że metabolizm może mieć bezpośredni związek z chorobą, o której być może jeszcze nie wiemy. Przemiana materii obniża się przy niedoczynności tarczycy, chorobie kory nadnerczy, niewydolności przysadki, niedożywieniu. Natomiast przemiana materii podwyższa się na skutek nadczynności tarczycy, leukemii, w gorączce, podczas ciąży.

I na koniec...

Aby sięgnąć do pokładów tłuszczu trzeba ćwiczyć minimum 45 minut. Krótszy wysiłek podczas odchudzania nie ma większego znaczenia. Pamiętajmy, że wysiłek musi być intensywny. Posiłki powinniśmy jeść regularnie, mniej więcej co trzy, cztery godziny, najlepiej o tych samych porach. Przyspieszyć metabolizm pomogą nam także imbir, cynamon, bazylia, oregano. I pamiętajmy o wodzie – minimum osiem szklanek.

Tekst dla: magazynfamilia.pl
Fot.: pixabay.com.pl 

5 komentarzy:

  1. JA muszę zdecydowanie popracować nad swoim metabolizmem.... :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj tak, powinnam te rady wziąć do serca. Nie mam problemów z wagą, ale czasem drażnią mnie fałdki na brzuchu, bo tylko tam gromadzi mi się to co nie trzeba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiedziałam, że trzeba aż tyle ćwiczyć, by ruszyć tłuszczyk.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam dobry metabolizm, ale i tak co jakiś czas muszę zrzucić kilka kilogramów. Ale rzadko kiedy udaje mi się ćwiczyć INTENSYWNIE ponad 45 minut... to dla mnie jakaś katorga ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Niedoskonala-ja , Blogger