niedziela, 31 maja 2020

Grupa Speed

Zanim w 偶ycie wesz艂o #zostanwdomu - mia艂am mo偶liwo艣膰 zobaczy膰 na czym polega praca funkcjonariuszy z Grupy Speed. Reporta偶 zosta艂 opublikowany dwa tygodnie temu w Tygodniku Idziemy, a dzi艣 publikuj臋 tekst tutaj 馃槑 Pro艣by i apele policjant贸w o rozs膮dek, wyobra藕ni臋, unikanie ryzykownych zachowa艅 i przestrzeganie obowi膮zuj膮cych przepis贸w to wci膮偶 za ma艂o, by kierowcy przestali zbyt mocno dociska膰 peda艂 gazu. A przecie偶 to, czy uda si臋 bezpiecznie dotrze膰 do celu – zale偶y przede wszystkim od kieruj膮cego... 



- Mo偶na powiedzie膰, 偶e jest to plaga, bo o ile w艣r贸d rozmaitych przyczyn: nieust膮pienie przejazdu, wjazd na skrzy偶owanie przy czerwonym 艣wietle, niesygnalizowana zmiana pasa ruchu – dodatkowo pojawia si臋 nadmierna pr臋dko艣膰, powoduje istotne zwi臋kszenie skutk贸w zdarzenia drogowego – m贸wi m艂odszy inspektor Piotr Jakubczak, Radca Wydzia艂u Ruchu Drogowego Komendy Sto艂ecznej Policji w Warszawie.

A mo偶e si臋 uda...

Mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e przekroczenie pr臋dko艣ci o dwadzie艣cia czy czterdzie艣ci km/h to ma艂e przewinienie, ale i ma艂e szanse, 偶e dojdzie do zderzenia drogowego? – Pracujemy nie na wra偶eniu, tylko na wiedzy – podkre艣la inspektor Piotr Jakubczak. – To, 偶e pr臋dko艣膰 z przepisu czy znaku jest okre艣lona, to znaczy, 偶e latami, a czasem przez dziesi臋ciolecia pracowali nad tym specjali艣ci, analitycy i legislatorzy. Je艣li jest dopuszczalna 50 to znaczy, 偶e jest to maksymalna pr臋dko艣膰 z jak膮 mo偶na si臋 porusza膰 na danym odcinku drogi, przy za艂o偶eniu, 偶e spe艂nione s膮 inne warunki: dobra przejrzysto艣膰, dobra pogoda, dobra widoczno艣膰, dobry stan techniczny samochodu, dobry kierowca. 呕eby jecha膰 z maksymaln膮 pr臋dko艣ci膮, kt贸ra wynika ze znak贸w czy przepis贸w to musi by膰 spe艂niony szereg przes艂anek – t艂umaczy inspektor.

- Trzeba zrozumie膰, 偶e w przypadku samochodu osobowego, rozp臋dzamy p贸艂toratonowy kawa艂ek 偶elaza, do konkretnej pr臋dko艣ci. To 偶elastwo mo偶e zrobi膰 komu艣 krzywd臋 – m贸wi aspirant sztabowy Robert Niedba艂ko z Wydzia艂u Ruchu Drogowego Komendy Sto艂ecznej Policji.

Niekiedy na portalach spo艂eczno艣ciowych, szczeg贸lnie prowadzonych przez m艂odych ludzi, m艂odych kierowc贸w, widzimy zdj臋cia, na liczniku 170... Pow贸d do dumy, czy g艂upota? – To totalna g艂upota. Jecha膰 szybko i bezpiecznie? Nie da si臋 tych dw贸ch rzeczy pogodzi膰. Szybko, 170 na 120. To ra偶膮ce przekroczenie pr臋dko艣ci. Raz czy drugi si臋 uda, ale dziesi膮ty ju偶 mo偶e si臋 nie uda膰. A je艣li si臋 nie uda – skutki s膮 tragiczne – m贸wi insp. Jakubczak.

Zacz臋艂o si臋 w Warszawie 

- Na prze艂omie pa藕dziernika i listopada 2018 powo艂ali艣my do dzia艂ania Zesp贸艂 Speed. Wsp贸艂inicjatorem by艂 贸wczesny Zast臋pca Komendanta Sto艂ecznej Policji – insp. Tomasz Szyma艅ski oraz Komendant Spo艂ecznej Policji – nadinsp. Pawe艂 Dobrodziej. Inspektor Szyma艅ski jest w obecnej chwili Zast臋pc膮 Komendanta G艂贸wnego Policji i ca艂y czas wykazuje pe艂ne zaanga偶owanie w dzia艂anie tej grupy. Bazuj膮c na do艣wiadczeniach Komendy Sto艂ecznej, w lipcu ubieg艂ego roku zosta艂y powo艂ane Grupy Speed we wszystkich wojew贸dztwach – m贸wi insp. Jakubczak. – Nasz pomys艂 na wypowiedzenie kolejnej bitwy w walce o bezpiecze艅stwo na drogach prze艂o偶y艂 si臋 na ca艂膮 Polsk臋 – dodaje funkcjonariusz.

Najlepsi z najlepszych

- Do zespo艂u trafili najlepsi policjanci. Wy艂uskali艣my same pere艂ki. Najlepiej przeszkolonych, najlepiej kieruj膮cych pojazdami, znakomicie znaj膮cych przepisy i procedury nie tylko ruchu drogowego, ale te偶 przepisy wewn臋trzne. Wybrali艣my policjant贸w, kt贸rzy maj膮 predyspozycje do jazdy w tak trudnych warunkach. Cz臋sto dochodzi do sytuacji, w kt贸rych policjanci musz膮 prowadzi膰 po艣cig. Musz膮 by膰 to ludzie, kt贸rzy si臋 nie podpalaj膮, ale zawsze z ch艂odn膮 g艂ow膮 oceni膮 sytuacj臋. Selekcja do Grupy Speed by艂a drobiazgowa – wyja艣nia insp. Jakubczak. 

Do Grupy Speed nale偶膮 nie tylko policjanci z Wydzia艂u Ruchu Drogowego, ale r贸wnie偶 funkcjonariusze z Wydzia艂u Kryminalnego i zwalczania cyberprzest臋pczo艣ci. – Policjanci ca艂y czas wykonuj膮 zadania z zakresu bezpiecze艅stwa i unicestwienia niepotrzebnej pr臋dko艣ci. Nie stoj膮 na skrzy偶owaniach, nie kieruj膮 ruchem i nie wykonuj膮 偶adnych innych zada艅, ale ca艂膮 s艂u偶b臋 je偶d偶膮 i pilnuj膮 bezpiecze艅stwa w ruchu drogowym – t艂umaczy funkcjonariusz.   

Przepisy s膮 po to, by je... 

- Bardzo wa偶ne jest to, aby zrozumie膰, 偶e przepisy nie s膮 po to, by je 艂ama膰, ale 偶eby je stosowa膰. W ten spos贸b ograniczamy do niezb臋dnego minimum ryzyko, 偶e dojdzie do jakiego艣 nieszcz臋艣cia - przypomina inspektor. - Jest znak, m贸wi 40, on z jakich艣 powod贸w tam stoi. Cz臋sto spotykamy sytuacj臋, 偶e jest 40, a mo偶na jecha膰 60. Mo偶na i 160, ale ma to swoje skutki. Infrastruktura drogowa i oznakowanie s膮 przygotowane w taki spos贸b, aby uwzgl臋dni膰 parametry drogi, bezpieczn膮 pr臋dko艣膰 na tym odcinku drogi, i po raz kolejny zaznaczam: przy za艂o偶eniu, 偶e wszystkie inne warunki s膮 spe艂nione, czyli dobra widoczno艣膰, dobra pogoda, dobry stan techniczny pojazdu, wypocz臋ty i trze藕wy kierowca.

Jakby wygl膮da艂a praca Policji gdyby nie powo艂anie Grupy Speed? – Na pewno zrobiliby艣my wszystko, by taki zesp贸艂 zosta艂 powo艂any jak najszybciej, bo jest potrzebny – m贸wi insp. Jakubczak.

Nie ma 偶art贸w

Nieoznakowane policyjne BMW od innych policyjnych samochod贸w r贸偶ni膮 si臋 przede wszystkim moc膮. – Cz臋sto s膮 takie sytuacje, 偶e za kim艣 trzeba jecha膰 z pr臋dko艣ci膮 200k/h. Zainstalowane w nieoznakowanych radiowozach policyjnych wideorejestratory pomagaj膮 zmierzy膰 pr臋dko艣膰 pojazdu na danym odcinku drogi - m贸wi st. sier偶. Mariusz Kurczyk z Grupy Speed. - Policjanci je偶d偶膮 te偶 oznakowanymi radiowozami, ale wtedy bior膮 laserowy miernik pr臋dko艣ci – dodaje funkcjonariusz.

- Za przekroczenie pr臋dko艣ci od ponad 51 km/h w terenie zabudowanym mamy obowi膮zek zatrzyma膰 prawo jazdy na trzy miesi膮ce – wyja艣nia sier偶. szt. Adam Izydorkiewicz z Grupy Speed. - Jak si臋 jedzie starym samochodem to wszystko si臋 w nim czuje, ale jak prowadzimy nowy samoch贸d, z du偶ym, mocnym silnikiem i na liczniku mamy 50 to mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e si臋 wleczemy. Wtedy o przekroczenie pr臋dko艣ci jest 艂atwo, bo kierowcy b臋dzie si臋 jecha艂o fajnie z pr臋dko艣ci膮 120km/h – m贸wi funkcjonariusz.

- S膮 takie sytuacje, kiedy z rozmowy dowiadujemy si臋, 偶e zatrzymanemu zmar艂a mama albo tata... Oczywi艣cie zatrzymamy sam z siebie tego nie powie, ale w takich sytuacjach staramy si臋 by膰 wyrozumiali – dodaje st. sier偶. Mariusz Kurczyk.

I kto by pomy艣la艂...

S膮 jednak takie sytuacje, kiedy kierowcy nie艣wiadomie doprowadzaj膮 do spotkania z mundurowymi, kt贸rego mo偶na by艂o unikn膮膰, a kt贸re wynika mo偶e z braku wyobra藕ni kieruj膮cego? - Jestem wyczulony jak kto艣 wyrzuca 艣mieci przez okno. Zauwa偶yli艣my, 偶e kierowca bezczelnie wyrzuci艂 fajka na drog臋, zatrzymali艣my go. Okaza艂o si臋, 偶e by艂 bez uprawnie艅, i do tego by艂 pijany. Podchodz臋 do niego, m贸wi臋: 艁adnie to tak wyrzuca膰 papierosa? Przygotuje pan prawo jazdy. On si臋 na mnie patrzy i m贸wi: Ja panu powiem tak, prawa jazdy nie mam, bo mi zatrzymali za jazd臋 po alkoholu, a w tej chwili znajduj臋 si臋 po trzech piwach. Na pocz膮tku my艣la艂em, 偶e on 偶artuje – opowiada sier偶. szt. Izydorkiewicz. - Ale jak zadzwoni艂 do 偶ony si臋 t艂umaczy膰, to m贸wi艂, 偶e wszystko przez „tego” papierosa – u艣miecha si臋 policjant.

- P贸艂tora roku temu mia艂em tak膮 sytuacj臋, 偶e zatrzymali艣my kierowc臋, kt贸ry kwalifikowa艂 si臋 na zatrzymanie prawa jazdy. Pami臋tam, 偶e by艂o to przed 艢wi臋tami Bo偶ego Narodzenia. Z kontroli okaza艂o si臋, 偶e jest on zatrzymany aby odsiedzie膰 kar臋 dw贸ch lat wi臋zienia. I tak z ulicy trafi艂 prosto do aresztu. Zatrzymali艣my go w momencie kiedy jecha艂 si臋 o艣wiadczy膰 swojej dziewczynie, czyli mia艂 pow贸d, by si臋 spieszy膰 – u艣miecha si臋 policjant. – Dziewczyna przyjecha艂a pod Komend臋 Policji, on si臋 jej o艣wiadczy艂, ona o艣wiadczyny przyj臋艂a, a on pojecha艂 na dwa lata do aresztu – opowiada st. sier偶. Kurczyk. 

Co ciekawe, za mandat mo偶emy ju偶 zap艂aci膰 kart膮, chocia偶 na uregulowanie p艂atno艣ci jest siedem dni. – Forma jest dowolna, sami sobie wybieramy t臋, kt贸ra dla nas jest najlepsza – m贸wi膮 funkcjonariusze. - Kwota mandatu uzale偶niona jest od tego, jaka jest warto艣膰 przekroczenia. Najwy偶szy mandat jaki jest w Polsce za przekroczenie pr臋dko艣ci to kwota od 400 do 500 z艂. – dodaje st. sier偶. Mariusz Kurczyk.

Dobry kierowca

Jaki kierowca to dobry kierowca? – To kierowca, kt贸ry przestrzega przepis贸w, stosuje si臋 do nich i rozumie to, co si臋 mo偶e wydarzy膰. Ma zdolno艣膰 przewidywania, wie jakie mog膮 by膰 skutki i wie, 偶e kierowanie samochodem w ruchu drogowym to jest ogromna odpowiedzialno艣膰 – wyja艣nia insp. Piotr Jakubczak.     

Statystyki

- Statystyki europejskie pokazuj膮, 偶e na 100 wypadk贸w w Polsce ginie prawie 9 os贸b, a w innych krajach 1.2, 1.3. Zawsze kiedy jeste艣my na spotkaniach profilaktycznych to s艂yszymy, 偶e statystyka dzieli cz艂owieka na dziesi膮te cz臋艣ci, bo 0.2 i 0.3 to jest konkretna osoba – m贸wi aspirant szt. Niedba艂ko.

- To jest walka o ludzkie 偶ycie na drogach. Pracujemy na statystykach, prowadzimy szereg analiz i cz臋sto, kiedy spotykamy si臋 z zarzutem, 偶e to s膮 tylko statystyki i mo偶na wyci膮gn膮膰 z nich co si臋 chce, u偶ywamy wtedy argumentu, 偶e policyjne statystyki to ludzkie tragedie, ludzkie zdrowie i 偶ycie – t艂umaczy insp. Piotr Jakubczak. 

Od pocz膮tku istnienia Grupy Speed do momentu przygotowania reporta偶u (po艂owa marca 2020) funkcjonariusze skontrolowali ponad 31 tys. pojazd贸w. Z czego a偶 ponad 4.600 to liczba zatrzymanych praw jazdy. W samym tylko 2019 roku prawo jazdy zosta艂o zatrzymane dla 3.657 kieruj膮cych. Od pocz膮tku 2020 do po艂owy marca br. statystyki pokazuj膮, 偶e liczba skontrolowanych pojazd贸w przewy偶sza 5.000, a ju偶 ponad 600 os贸b ma zatrzymane prawo jazdy.

- Co roku maleje liczba zabitych na warszawskich drogach, maleje r贸wnie偶 liczba wypadk贸w i kolizji, ale to jest jeszcze za ma艂o. Jest coraz bezpieczniej, ale nie spoczniemy dop贸ki liczba zabitych i rannych nie b臋dzie r贸wna zeru – podsumowuje insp. Piotr Jakubczak, Radca Wydzia艂u Ruchu Drogowego Komendy Sto艂ecznej Policji w Warszawie.

___
殴r贸d艂o: Tygodnik Idziemy 
Fot.: materia艂y prasowe Komendy Sto艂ecznej Policji

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz

Copyright © 2016 馃憫 Niedoskonala-ja.pl , Blogger