sobota, 27 listopada 2021

Podniebni Policjanci

Ka偶dy z nich jest inny, ale wsp贸lnie osi膮gaj膮 wielkie sukcesy. Policyjni lotnicy robi膮 to, co lubi膮. I robi膮 to na najwy偶szym poziomie. Zgodnie twierdz膮, 偶e w ich przypadku praca r贸wna si臋 pasja. Lotnictwo policyjne obchodzi w tym roku dziewi臋膰dziesi膮t lat swojego istnienia. – S艂u偶ymy spo艂ecze艅stwu, naszym zadaniem jest chroni膰 zdrowie i 偶ycie. Robimy to najlepiej jak potrafimy. Do tego potrzebny jest dobry, zgrany zesp贸艂, kt贸ry potrafi w spos贸b profesjonalny wspiera膰 tak偶e inne s艂u偶by. Ostatnio mieli艣my mo偶liwo艣膰 sprawdzi膰 si臋 w wyj膮tkowej misji w Turcji, gdzie wsp贸lnie ze stra偶akami gasili艣my po偶ary - m贸wi insp. pil. Robert Sitek, naczelnik Zarz膮du Lotnictwa Policji G艂贸wnego Sztabu Policji Komendy G艂贸wnej Policji. 

podkom. Andrzej Sowi艅ski 

Szef policyjnych lotnik贸w o swojej pracy, a w艂a艣ciwie pasji, mo偶e m贸wi膰 godzinami. Sk膮d taka fascynacja? – Zawsze lubi艂em niestandardowe, niezwyczajne rzeczy. Po uko艅czeniu liceum wojskowego w Cz臋stochowie postanowi艂em z艂o偶y膰 dokumenty do Szko艂y Orl膮t w D臋blinie – wspomina insp. pil. Robert Sitek. – Ju偶 jako pilot s艂u偶y艂em w 103. Pu艂ku Lotniczym w Warszawie oraz w 49. Pu艂ku 艢mig艂owc贸w Bojowych w Pruszczu Gda艅skim. Bra艂em udzia艂 w V zmianie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w ramach mi臋dzynarodowych si艂 stabilizacyjnych w Republice Iraku na 艣mig艂owcu Mi-24D. 

S艂u偶b臋 w Policji rozpocz膮艂 w 2007 roku i przez kolejne lata zajmowa艂 r贸偶ne stanowiska: od pilota do szefa lotniczej Policji. Na co dzie艅 nie tylko siada za sterami 艣mig艂owc贸w jako pilot i instruktor, ale tak偶e jest odpowiedzialny za zarz膮dzanie policyjnym lotnictwem. Za swoje lotnicze osi膮gni臋cia, podobnie jak jeden z jego podw艂adnych m艂. insp. pil. Marcin Marcinkowski, uhonorowany zosta艂 w tym roku wyr贸偶nieniem „B艂臋kitne Skrzyd艂a”, przyznawanym przez redakcj臋 „Skrzydlatej Polski”.

Aktualnie nadzoruje i uczestniczy w procesie modernizacji lotnictwa policyjnego. - Dzi艣 dysponujemy najnowocze艣niejszym sprz臋tem. Do s艂u偶by wesz艂y m.in. jednosilnikowe Belle 407GXi. Jako jedyna Policja w Europie mo偶emy te偶 lata膰 艣mig艂owcami S-70i Black Hawk - m贸wi insp. pil. Robert Sitek. – Te wielozadaniowe, 6-tonowe 艣mig艂owce wykorzystujemy m.in. do wsparcia dzia艂a艅 operacyjnych np. z udzia艂em kontrterroryst贸w, dzia艂a艅 ratowniczych czy transportowych, zar贸wno nad l膮dem, jak i morzem, w terenie g贸rzystym i nizinnym. 艢mig艂owiec ten mo偶e osi膮gn膮膰 maksymalnie 350 km/h i, co ciekawe, przenosi膰 艂adunek do 4 ton. Do obs艂ugi potrzebnych jest minimum trzech cz艂onk贸w za艂ogi. Na pok艂ad mo偶na zabra膰 do 13 os贸b. Od 2018 r. posiadamy trzy maszyny tego typu, wszystkie stacjonuj膮 w Warszawie.

– Musimy by膰 przygotowani na r贸偶ne sytuacje, dlatego przed ka偶dym lotem skrupulatnie sprawdzamy sprz臋t. 呕eby piloci mogli dobrze wykona膰 zadanie, musz膮 by膰 pewni, 偶e 艣mig艂owiec ich nie zawiedzie. O bezpiecze艅stwie podczas lotu decyduje praca wielu os贸b. Do tego potrzebni s膮 ludzie, kt贸rzy s膮 perfekcyjnie przygotowani i bardzo powa偶nie podchodz膮 do swoich obowi膮zk贸w – m贸wi m艂. insp. Tomasz Sipa (in偶ynier lotniczy). Tu ka偶dy zna swoje zadania. – Zanim wystartujemy, musimy m.in.: wykre艣li膰 kurs na mapie, ustali膰 rejon l膮dowania czy miejsca tankowa艅, sprawdzi膰 warunki atmosferyczne, ustali膰 tras臋 przelotu z ruchem lotniczym – m贸wi m艂. insp. pil. Marcin Marcinkowski. – Ale to nie tylko na pilotach ci膮偶y odpowiedzialno艣膰 za bezpiecze艅stwo podczas lotu. R贸wnie wa偶nymi cz艂onkami za艂ogi s膮 mechanicy pok艂adowi. To oni kontroluj膮 np. prac臋 silnik贸w, przek艂adni g艂贸wnej, sprawdzaj膮 obroty wirnika, ci艣nienie paliwa czy temperatur臋 oleju, a przed ka偶dym wylotem robi膮 przegl膮d „startowy”. 呕adna z tych czynno艣ci nie mo偶e zosta膰 pomini臋ta, to mo偶e mie膰 swoje powa偶ne konsekwencje.

Co w tej s艂u偶bie jest najistotniejsze? – Odpowiedzialno艣膰 – odpowiada asp. szt. Jan Paszko. Ma za sob膮 ponad czterdzie艣ci lat pracy, a o 艣mig艂owcach m贸g艂by napisa膰 ksi膮偶k臋. Maszyny te nie maj膮 dla niego 偶adnych tajemnic. Nic dziwnego, w ko艅cu ma ogromne do艣wiadczenie. Zaczyna艂 s艂u偶b臋 w cywilu. – Przez pierwsze dwadzie艣cia jeden lat pracowa艂em w Pa艅stwowych Zak艂adach Lotniczych w 艢widniku. To by艂a szko艂a 偶ycia – z u艣miechem wspomina asp. szt. Jan Paszko. – Przeszed艂em przez r贸偶ne dzia艂y zajmuj膮ce si臋 obs艂ug膮 艣mig艂owc贸w. Do艣wiadczenie zdoby艂em te偶 pracuj膮c dziesi臋膰 lat w grupie serwisowej. Razem z kolegami zajmowa艂em si臋 m.in. usuwaniem usterek czy szkoleniem nowych u偶ytkownik贸w 艣mig艂owc贸w na Cyprze, w Argentynie, Korei Po艂udniowej czy Zwi膮zku Radzieckim. 

W lotnictwie policyjnym pracuje od 2001 roku. Zosta艂 odznaczony Krzy偶em Zas艂ugi za Dzielno艣膰 – podobnie jak wi臋kszo艣膰 personelu Zarz膮du Lotnictwa Policji, za dzia艂ania ratownicze podczas powodzi w 2010 r.

Patroluj膮, transportuj膮...

W centralnej bazie Zarz膮du Lotnictwa Policji G艂贸wnego Sztabu Policji Komendy G艂贸wnej Policji jest osiem 艣mig艂owc贸w: trzy S-70i Black Hawk, dwa Belle-407GXi, dwa Mi-8 oraz Bell-412. W Szczecinie natomiast stacjonuje PZL W-3 „Sok贸艂”, w Poznaniu Bell-407GXi, we Wroc艂awiu Bell-206, w 艁odzi Bell-206 a w Krakowie PZL W-3 Sok贸艂” (stan na sierpie艅 2021). - Ten ostatni od 1 pa藕dziernika b臋dzie wspiera艂 dzia艂ania TOPR w Zakopanem. W tym czasie nasza krakowska baza zostanie tymczasowo przeniesiona do stolicy Tatr – wyja艣nia insp. pil. Robert Sitek. 

„Sok贸艂” to 艣redni 艣mig艂owiec wielozadaniowy. Na jego pok艂adzie mo偶e si臋 znale藕膰 dziesi臋膰 os贸b. Maszyna sprawdza si臋 w lotach transportowych, patrolowych, ratowniczych, desantowych i poszukiwawczych. 

- Nie ma dw贸ch takich samych akcji. Szczeg贸lnie podczas poszukiwa艅 zaginionych os贸b niezb臋dna jest 艣cis艂a wsp贸艂praca z ekip膮 naziemn膮 i bie偶膮ca wymiana informacji, tak偶e o warunkach meteorologicznych. W tego typu dzia艂aniach r贸wnie dobrze sprawdza si臋 „Sok贸艂’, ale tak偶e Black Hawk. Na pok艂ad 艣mig艂owca wyposa偶onego w d藕wig pok艂adowy zabieramy np. ratownik贸w TOPR, nosze, wyposa偶enie medyczne, itp., czyli wszystko, co mo偶e okaza膰 si臋 przydatne – m贸wi insp. pil. Robert Sitek. – Loty w g贸rach s膮 bardzo wymagaj膮ce. Konieczna jest precyzja i zachowanie spokoju podczas wci膮gania poszkodowanych. Warunki pogodowe w g贸rach zmieniaj膮 si臋 z minuty na minut臋. Zmieniaj膮cy si臋 kierunek wiatru, ograniczona widoczno艣膰 nie u艂atwia zadania – dodaje m艂. insp. pil. Marcin Marcinkowski. - Nie w ka偶dych warunkach mo偶emy lata膰. Aby wystartowa膰, musz膮 by膰 zachowane przynajmniej minimalne warunki do wykonania bezpiecznego lotu - podkre艣la m艂. insp. pil. Marcin Marcinkowski. – Cz臋艣膰 policyjnych pilot贸w do艣wiadczenie zdobywa艂a r贸wnie偶 w wojsku w trakcie misji bojowych. Zatem tego rodzaju akcje poszukiwawczo-ratownicze nie s膮 dla nich czym艣 nowym – m贸wi szef pilot贸w.

Nowy dzie艅, nowe wyzwania 

Wachlarz zada艅, kt贸re wykonuj膮 policyjni lotnicy jest olbrzymi. Sprawdzaj膮 si臋 zar贸wno w trakcie dzia艂a艅 bojowych z powietrza wspieraj膮c Centralny Pododdzia艂 Kontrterrorystyczny Policji „BOA”, ale tak偶e podczas ewakuacji ludno艣ci, w lotach ratowniczych, transportowo-medycznych, wsparciu Pa艅stwowej Stra偶y Po偶arnej czy te偶 innych dzia艂aniach maj膮cych na celu zapewnienie bezpiecze艅stwa i porz膮dku publicznego. Nigdy nie wiedz膮, kiedy ich dzie艅 pracy si臋 sko艅czy.

- Ostatnio np. brali艣my udzia艂 wsp贸lnie ze stra偶akami PSP w gaszeniu po偶ar贸w na po艂udniu Turcji. To by艂a pierwsza tego typu akcja prowadzona przez nas poza granicami naszego kraju. Wykorzystywali艣my policyjnego Black Hawka wyposa偶onego w specjalny zbiornik na wod臋, tzw. Bambi Bucket, kt贸ry umo偶liwia艂 zrzut 3 tys. litr贸w wody. W ci膮gu tygodnia wykonali艣my ponad 200 takich zrzut贸w w miejsca, gdzie by艂o to mo偶liwe jedynie ze 艣mig艂owca – m贸wi uczestnik misji insp. pil. Robert Sitek. 

Serce w 艣mig艂owcu 

W tym roku policyjni lotnicy ju偶 kilkukrotnie pomagali w transporcie serca do przeszczepu. W ka偶d膮 tak膮 akcj臋 zaanga偶owanych jest kilkadziesi膮t os贸b, w tym: lekarze, piel臋gniarki, a tak偶e policjanci. – Dla ka偶dego z nas taki lot jest wyj膮tkowy, stanowi zaszczyt i wyr贸偶nienie – m贸wi asp. szt. Grzegorz Kolano (mechanik lotniczy), kt贸ry bra艂 udzia艂 w pierwszej akcji transportu tego organu. – Gdy wp艂ywa do nas pro艣ba o pomoc, liczy si臋 ka偶da minuta. Na transport w tego typu sytuacjach mamy maksymalnie 2,5 h. Cz臋sto jedynie drog膮 powietrzn膮 jeste艣my w stanie dostarczy膰 organ na czas. Im szybciej to zrobimy, tym wi臋ksza szansa powodzenia przeszczepu i szybkiego powrotu pacjenta do zdrowia. Policyjni lotnicy ju偶 nie raz sprawdzili si臋 wykonuj膮c to zadanie – dodaje insp. pil. Robert Sitek. 

Wszystko odbywa si臋 zawsze zgodnie z obowi膮zuj膮cymi procedurami. Po uzyskaniu zezwole艅 do wykonania lotu z sercem wyznaczona zostaje za艂oga oraz w zale偶no艣ci od potrzeb wybrany zostaje typ 艣mig艂owca. Taki przelot wykonywany jest na has艂o „Garda”, co oznacza pierwsze艅stwo w powietrzu, czego odpowiednikiem w ruchu l膮dowym jest tzw. korytarz 偶ycia.

Najlepsi z najlepszych 

- Moi ludzie to bardzo do艣wiadczeni lotnicy. Zanim trafili do Policji, lata膰 uczyli si臋 w wojsku lub w cywilnych o艣rodkach lotniczych. Aby sta膰 si臋 cz臋艣ci膮 naszego zespo艂u i wykonywa膰 loty np. Black Hawkiem, musieli dodatkowo przej艣膰 specjalne szkolenie w Stanach Zjednoczonych – m贸wi insp. pil. Robert Sitek. – Mo偶emy wzajemnie na sobie polega膰. Wiem, 偶e kiedy nasi mechanicy przygotowuj膮 艣mig艂owiec do lotu, to zrobi膮 to najlepiej, jak potrafi膮. Kiedy z kolei za sterami siedz臋 wsp贸lnie z innym pilotem, to mog臋 by膰 pewien jego umiej臋tno艣ci. Mam nadziej臋, 偶e zarazimy nasz膮 pasj膮 wielu m艂odych ludzi, kt贸rzy zdecyduj膮 si臋 na s艂u偶b臋 lotnicz膮 w Policji - dodaje. 

___
殴r贸d艂o: Tygodnik Idziemy  

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz

Copyright © 2016 馃憫 Niedoskonala-ja.pl , Blogger