pi─ůtek, 4 czerwca 2021

[WYWIAD] Cuda eucharystyczne

Boże Ciało to chyba dobra okazja, by przypomnieć wywiad sprzed kilku lat - o cudach eucharystycznych. Rozmawiam z ks. drem hab. Dominikiem Ostrowskim...

pixabay.com/pl/

Ksi─Ö┼╝e Doktorze, kiedy zaczyna si─Ö eucharystyczna obecno┼Ť─ç Chrystusa? 

Eucharystyczna obecno┼Ť─ç Chrystusa w obrz─Ödzie rzymskim staje si─Ö rzeczywisto┼Ťci─ů po wypowiedzeniu s┼é├│w ustanowienia, czyli przywo┼éania s┼é├│w Chrystusa z Wieczernika („... to jest cia┼éo moje / to jest krew moja”). Pami─Ötajmy, ┼╝e nie s─ů to dok┼éadne cytaty, poniewa┼╝ samo Pismo ┼Üwi─Öte ich nie podaje precyzyjnie, ale formu┼éa zatwierdzona przez Ko┼Ťci├│┼é na mocy w┼éadzy kluczy (autorytet apostolski). Istniej─ů pogl─ůdy rozci─ůgaj─ůce obecno┼Ť─ç eucharystyczn─ů poza s┼éowa konsekracji, ale twarde fakty s─ů proste: przed wypowiedzeniem s┼é├│w konsekracji nad poszczeg├│lnymi postaciami (chlebem i winem) tej obecno┼Ťci nie ma, po wypowiedzeniu – jest (wida─ç to w przypadku gdy np. trzeba konsekrowa─ç wino, je┼Ťli przy Komunii kap┼éan zorientuje si─Ö, ┼╝e do kielicha nie wlano wina, a np. sam─ů wod─Ö).

Czym jest cud eucharystyczny?

Cud eucharystyczny to okre┼Ťlenie szerokie: obejmuje cudowne wydarzenia zwi─ůzane z Eucharysti─ů, jak przemiana hostii lub wina w cia┼éo, krwawienie hostii, ale nie tylko: do tej kategorii zalicza si─Ö tak┼╝e cudowne ocalenia ┼Ťwi─Ötych postaci przed zniszczeniem lub profanacj─ů, ich odnalezienie; cuda przypisane osobom ┼Ťwi─Ötych; Komunie uznane za cudowne; uzdrowienia zwi─ůzane z kultem Naj┼Ťw. Sakramentu; cudowne od┼╝ywianie si─Ö mistyk├│w tylko Komuni─ů ┼Ťw. czy objawienia prywatne zwi─ůzane z Komuni─ů ┼Ťw. (np. wizje ┼Ťw. Faustyny).

Co cechuje cud eucharystyczny?

Je┼Ťli mowa o cudzie eucharystycznym w Ko┼Ťciele, nale┼╝y mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e wydarzenie zosta┼éo uznane za cudowne nie tylko przez niekt├│rych wiernych, ale przede wszystkim przez autorytet Ko┼Ťcio┼éa (Biskup lub Stolica Apostolska), kt├│rzy podejmuj─ů odpowiedzialno┼Ť─ç za stwierdzenie obiektywno┼Ťci zdarzenia, tak┼╝e jego zgodno┼Ťci z doktryn─ů katolick─ů, a przede wszystkim jego interpretacj─Ö. Istniej─ů kryteria, kt├│re pozwalaj─ů uchroni─ç si─Ö przed pochopnym og┼éoszeniem cudu eucharystycznego, og┼éoszone w 1978 r. przez Kongregacj─Ö Nauki Wiary w dokumencie Normy post─Öpowania w rozeznawaniu domniemanych objawie┼ä i przes┼éa┼ä. Wed┼éug tego dokumentu nale┼╝y przede wszystkim wyeliminowa─ç oczywisty b┼é─ůd wobec wydarzenia i faktu, a tak┼╝e zbada─ç, czy za zaistnia┼éym faktem nie kryje si─Ö ewidentne d─ů┼╝enie do osi─ůgni─Öcia zysku albo dzia┼éanie os├│b mog─ůcych mie─ç jaki┼Ť osobisty interes, lub dzia┼éaj─ůcych pod wp┼éywem zaburze┼ä psychicznych.

Jakie s─ů r├│┼╝nice mi─Ödzy sakramentaln─ů obecno┼Ťci─ů Chrystusa a cudem eucharystycznym?

W sakramencie Eucharystii mamy do czynienia z wielowymiarow─ů obecno┼Ťci─ů Chrystusa w chlebie i winie ukryt─ů, podczas gdy podczas cudu eucharystycznego mo┼╝na powiedzie─ç otrzymujemy jaki┼Ť fragment objawienia tej o wiele szerszej rzeczywisto┼Ťci. Np. kiedy nast─Öpuje przemiana hostii we fragment cia┼éa ludzkiego, szczeg├│lnie konaj─ůcego serca, wtedy objawia si─Ö nam w Eucharystii szczeg├│lny wymiar historii Zbawienia, a wi─Öc tajemnica M─Öki Chrystusa. Ale mamy te┼╝ inne ┼Ťwiadectwa, np. ┼Ťw. Faustyna do┼Ťwiadcza obecno┼Ťci Dzieci─ůtka Jezus w hostii. Tu mamy do czynienia z inn─ů ods┼éon─ů tej tajemnicy, kt├│ra jest ukryta w Chrystusie eucharystycznym. Mo┼╝na w pewnym sensie upro┼Ťci─ç to m├│wi─ůc, ┼╝e sakramentalna obecno┼Ť─ç Chrystusa jest bogatsza ni┼╝  ta, kt├│ra akurat objawia si─Ö w cudzie eucharystycznym.

A wydarzenie eucharystyczne? Czym jest?

To termin bezpieczny: stosuje si─Ö go, gdy Ko┼Ťci├│┼é nie chce oficjalnie swoim autorytetem stwierdzi─ç cudowno┼Ťci (nadprzyrodzono┼Ťci) danego zdarzenia. Jest to przejaw ostro┼╝no┼Ťci, aby w przypadku odkrycia jakich┼Ť naturalnych przyczyn mo┼╝na by┼éo nadal by─ç wdzi─Öcznymi Bogu za owoce o┼╝ywienia pobo┼╝no┼Ťci eucharystycznej, ale bez efektu kompromitacji autorytetu Ko┼Ťcio┼éa. Cud eucharystyczny, jak zreszt─ů inne cuda r├│wnie┼╝, powinien mie─ç charakter trwa┼éy, a tego nie mo┼╝na stwierdzi─ç w kr├│tkim czasie i przedwcze┼Ťnie. Ka┼╝dy cud jest wydarzeniem, ale nie ka┼╝de wydarzenie jest cudem. Nie znaczy to, ┼╝e nie nale┼╝y czerpa─ç z tego wydarzenia owoc├│w duchowych. 

Badania cz─Östo wykazuj─ů, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç konsekrowanej Hostii jest cia┼éem mi─Ö┼Ťnia sercowego? 

Badania te r├│wnie┼╝ m├│wi─ů o tym, ┼╝e jest to serce konaj─ůce, ┼╝ywe, nale┼╝─ůce do m─Ö┼╝czyzny. Ale nie mo┼╝na tego obrazu rozumie─ç niew┼éa┼Ťciwie. Ju┼╝ w XIII w. Tomasz z Akwinu t┼éumaczy┼é, ┼╝e to co jest widoczne w cudach eucharystycznych, nie jest po prostu substancj─ů cia┼éa Zbawiciela (a wi─Öc np. Jego w┼éasnym mi─Ö┼Ťniem sercowym lub Jego w┼éasn─ů krwi─ů z Jego DNA), ale uformowan─ů cudownie postaci─ů. Dlatego nie mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e cuda eucharystyczne s─ů w ┼Ťcis┼éym sensie relikwiami Chrystusa, nie mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e te konkretne kom├│rki i w┼é├│kna nale┼╝a┼éy do Niego. Je┼Ťli u┼╝ywa si─Ö czasem sformu┼éowania „relikwie”, to nie w odniesieniu do osoby Chrystusa, ale do samej cudownej postaci (papie┼╝ Jan Pawe┼é II pisa┼é o „relikwiach s┼éynnego cudu”, a nie o „relikwiach Chrystusa”). Czasem m├│wi si─Ö o „relikwiach Najdro┼╝szej Krwi” (sformu┼éowanie u┼╝ywane tak┼╝e przez papie┼╝a Benedykta w odniesieniu do pozosta┼éo┼Ťci cudu konsekrowanego wina), ale pami─Ötajmy, ┼╝e s┼éowo „relikwia” oznacza dos┼éownie „pozosta┼éo┼Ť─ç”. Nie mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e dysponujemy „pozosta┼éo┼Ťciami” Krwi Chrystusa, przynajmniej nie w przypadku cud├│w eucharystycznych.

Co to dzi┼Ť dla nas znaczy?

Dla nas to oznacza z pewno┼Ťci─ů, ┼╝e B├│g objawia nam w Eucharystii prawd─Ö o prawdziwym cierpieniu Jezusa na Krzy┼╝u i o tym, ┼╝e w Eucharystii mo┼╝emy do┼Ťwiadczy─ç bycia ┼Ťwiadkami M─Öki Chrystusa. Wyniki bada┼ä, m├│wi─ůce o zwi─ůzku konsekrowanej Hostii z mi─Ö┼Ťniem sercowym, mog─ů tak┼╝e by─ç dla nas kluczem do w┼éa┼Ťciwej pobo┼╝no┼Ťci eucharystycznej i sposobu adoracji Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu. Obrz─Öd adoracji Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu nie powinien traci─ç optyki pasyjnej, nawet je┼Ťli adoracja jest skoncentrowana na uwielbieniu Chrystusa zmartwychwsta┼éego. Chocia┼╝ mo┼╝e by─ç w nas wielkie pragnienie, aby adoracja przerodzi┼éa si─Ö w nabo┼╝e┼ästwo radosne i pe┼éne energii, z klaskaniem i choreografi─ů, to jednak zawsze nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e znajdujemy si─Ö w prawdziwej obecno┼Ťci Chrystusa, kt├│ry zwyci─Ö┼╝a ┼Ťmier─ç na Krzy┼╝u. Modlitwa uwielbienia z ta┼äcami i radosnymi pie┼Ťniami mo┼╝e by─ç bardziej odpowiednia poza obrz─Ödem adoracji Naj┼Ťw. Sakramentu. Nie wolno nigdy zapomnie─ç, ┼╝e posiadanie przez nas dost─Öpu do Eucharystii bierze swoje ┼║r├│d┼éo w Ostatniej Wieczerzy, kt├│ra wprowadza┼éa Aposto┼é├│w w tajemnic─Ö M─Öki, ┼Ümierci i Zmartwychwstania.

Kiedy udowodnienie cudu eucharystycznego jest niemo┼╝liwe?

Nie mo┼╝na stwierdzi─ç cudu eucharystycznego, gdy spe┼énione zosta┼éy kryteria negatywne, o kt├│rych pisze Kongregacja. Z pewno┼Ťci─ů tak┼╝e przeszkod─ů stwierdzenia cudowno┼Ťci zdarzenia jest niemo┼╝liwo┼Ť─ç przeprowadzenia bada┼ä naukowych. Nie mo┼╝na tak┼╝e stwierdzi─ç cudu, je┼Ťli by┼é on nietrwa┼éy. Wielkie cuda eucharystyczne przetrwa┼éy wieki, ju┼╝ samo to jest dowodem ich cudowno┼Ťci. Z pewno┼Ťci─ů zawsze stosuje si─Ö najnowsze dost─Öpne techniki, aby zbada─ç czy wydarzenie wymyka si─Ö nauce, wtedy jest to po┼Ťredni dow├│d. Natomiast gdy wszystko opiera si─Ö jedynie na twierdzeniach ludzi, mo┼╝na mie─ç w─ůtpliwo┼Ťci i zachowa─ç dystans. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e cuda eucharystyczne nie s─ů podane wierz─ůcym do obowi─ůzkowego kultu, pozostaj─ů one w sferze pobo┼╝no┼Ťci prywatnej, w wolno┼Ťci wierz─ůcych.

Czy dzi┼Ť potrzebujemy cud├│w?

Chrystus dokonywa┼é cud├│w po to, aby ludzie uwierzyli w to, kim jest On sam i jaka jest Jego misja. Skoro dzisiaj cuda eucharystyczne si─Ö zdarzaj─ů, mo┼╝e to oznacza─ç, ┼╝e B├│g chce o┼╝ywia─ç nasz─ů wiar─Ö w sakrament Eucharystii, a tym samym ┼╝e nasza wiara jest os┼éabiona. Niekoniecznie musi to oznacza─ç wyr├│┼╝nienie lub przywilej, czasem wr─Öcz mo┼╝e by─ç ostrze┼╝eniem dla naszej niewiary. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e B├│g jak zawsze wiele ryzykuje poprzez takie cuda: w bazylice cudu w Lanciano bardzo cz─Östo nikogo nie ma, ko┼Ťci├│┼é ┼Ťwieci pustkami, a obok na ulicy ┼╝ycie toczy si─Ö normalnie, ludzie ┼╝yj─ů swoim rytmem. Tymczasem sakramentalna obecno┼Ť─ç Pana w Hostii jest niezwykle dyskretna, delikatna, taka jak On sam, pozostawia nam wolno┼Ť─ç. Cud jest raczej ostrze┼╝eniem i wezwaniem do nawr├│cenia. By─ç mo┼╝e cuda eucharystyczne s─ů „wielkim dzwonem” i znakiem naszego niedowiarstwa.

___
┼╣r├│d┼éo: Tygodnik Idziemy 

Brak komentarzy:

Prze┼Ťlij komentarz

Copyright © 2016 ­čĹĹ Niedoskonala-ja.pl , Blogger