wtorek, 17 lipca 2018

Ile spa膰, aby si臋 wyspa膰?

Wakacje to czas, w kt贸rym zwykle jeszcze wi臋cej podr贸偶ujemy. Sama kilka dni temu po nocnej podr贸偶y i ogromnym zm臋czeniu (ok. po艂udnia wr贸ci艂am z innego wyjazdu) - nad ranem przyjecha艂am do mojego miasta... A w poci膮gu o spaniu nie ma mowy... Od rana spotkania, p贸藕niej wywiad i kolejne spotkanie... I wszystko na wysokich obrotach, w miar臋 mo偶liwo艣ci, ale po powrocie do mieszkania i chwilowej drzemce - szok... Pobudka bez budzika po oko艂o 12 godzinach 馃槑


Dlaczego tak wa偶na jest odpowiednia ilo艣膰 snu? Ot贸偶 dlatego, 偶e zapobiega ona m.in. chorobom takim jak na przyk艂ad cukrzyca i mia偶d偶yca, choroby serca czy oty艂o艣膰.

Naukowcy s膮 zgodni co do tego, 偶e czas snu dla doros艂ego cz艂owieka to 8-9 godzin. Jak jest z nami? 艢pimy tak jak zalecaj膮 specjali艣ci, czy troch臋 d艂u偶ej? Je艣li nasz sen trwa wi臋cej ni偶 9 godzin, zdaniem prof. Michaela Irvin z Uniwersytetu Kalifornijskiego – mo偶e by膰 przyczyn膮 wielu problem贸w takich jak chocia偶by nadwaga, problem z koncentracj膮 czy depresja.

Profesor Irvin zauwa偶a, 偶e to w艂a艣nie d艂ugie spanie mo偶e doprowadzi膰 do problem贸w z nadwag膮. Zamiast szczeg贸lnie w ci膮gu dnia, ale r贸wnie偶 wieczorem - 偶y膰 aktywnie – wybieramy jednak 艂贸偶ko, czyli aktywno艣膰 fizyczn膮 i intelektualn膮 zostawiamy gdzie艣 na drugim planie. Wyb贸r ten oczywi艣cie prowadzi do ograniczenia ilo艣ci spalanych kalorii. Efektem jest t艂uszcz od艂o偶ony z niespalonej energii. W konsekwencji takich wybor贸w mo偶e doprawi膰 to do nadwagi.

Jednak opr贸cz nadwagi, istnieje r贸wnie偶 wi臋ksze ryzyko zachorowania na cukrzyc臋. Je艣li 艣pimy za d艂ugo – podczas snu mo偶e si臋 podnosi膰 poziom cukru we krwi. To z kolei doprowadzi膰 mo偶e szybko do choroby.

Przera偶aj膮ce wr臋cz s膮 wyniki naukowc贸w, kt贸rzy przekonuj膮, 偶e zbyt d艂ugie spanie mo偶e postarza膰 m贸zg nawet o 2 lata! A opr贸cz tego mo偶e mie膰 negatywny wp艂yw na wykonywanie codziennych zaj臋膰 i obowi膮zk贸w! Jednak to nie koniec, poniewa偶 d艂ugie spanie mo偶e mie膰 tak偶e wp艂yw na jako艣 snu – b臋dzie on po porostu gorszej jako艣ci, a co za tym idzie – w konsekwencji jest to problem z regeneracj膮.
Niestety nie jest to koniec z艂ych wiadomo艣ci, ot贸偶 d艂ugie spanie mo偶e tak偶e przyczyni膰 si臋 do chor贸b serca, kt贸re s膮 najcz臋stsz膮 przyczyn膮 艣mieci w naszym kraju. A偶 o 34 proc. ci, kt贸rzy 艣pi膮 zbyt d艂ugo – nara偶eni s膮 na wyst膮pienie chor贸b serca.

Kiedy mo偶emy m贸wi膰 o patologii? Odpowiada prof. Waldemar Szelenberger: „O patologii m贸wimy wtedy, gdy senno艣膰 nie ust臋puje po 艣nie i/lub gdy pojawia si臋 podczas anga偶uj膮cej aktywno艣ci, na przyk艂ad w trakcie rozmowy, podpisywania kontraktu, egzaminu. (...) Nadmiern膮 senno艣ci膮 w ci膮gu dnia nazywamy niezdolno艣膰 do utrzymania dostatecznej czujno艣ci podczas g艂贸wnego epizodu czuwania w ci膮gu doby, z niepo偶膮danym zapadaniem w sen”. (殴r贸d艂o: natemat.pl).

Jak si臋 okazuje - z d艂ugiego spania jest wi臋cej szk贸d ni偶 po偶ytku, ale jak wsta膰 wcze艣niej, kiedy 艣pimy wygodnie w ulubionej po艣cieli 馃槑 Warto wprowadzi膰 zmiany do swojego 偶ycia, r贸wnie偶 te dotycz膮ce snu. Mo偶e warto zacz膮膰 od nowej po艣cieli, poduszek? 馃巵馃巵馃巵

馃巵 Wi臋cej inspiracji po艣cielowych 馃憠 tutaj 馃憟 
馃巵 Wi臋cej inspiracji poduszek 馃憠 klik 馃憟 i 馃憠 klik 馃憟 
馃巵 Wi臋cej inspiracji zas艂on do sypialni 馃憠 tutaj 馃憟 

___
artyku艂 sponsorowany 
Fot.: pixabay.com/pl/

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz

Copyright © 2016 馃憫 Niedoskonala-ja.pl , Blogger