niedziela, 4 lutego 2018

[WYWIAD] Redukcja tkanki tłuszczowej

Metabolizm, redukcja tkanki t┼éuszczowej i najlepiej natychmiastowe efekty bez pracy. Co naprawd─Ö ma sens na drodze do przemiany naszego cia┼éa, m├│wi Piotr Dziewi┼äski - trener personalny. 



Panie Piotrze, czym jest metabolizm?

Z szerokiej definicji metabolizm jest ca┼éokszta┼étem przemian i proces├│w  zachodz─ůcych w naszym organizmie. W tym przypadku interesuje nas cz─Ö┼Ť─ç odpowiedzialna za korzystanie z „t┼éuszczu” jako paliwa energetycznego. Aby tak si─Ö sta┼éo, musimy stworzy─ç naszemu cia┼éu odpowiednie warunki ku temu.

Dlaczego tak istotna jest r├│┼╝norodno┼Ť─ç ─çwicze┼ä? 

R├│┼╝norodno┼Ť─ç ─çwicze┼ä ma dwa wa┼╝ne aspekty w naszej drodze do lepszej sylwetki. Pierwszy to fakt, ┼╝e organizm co jaki┼Ť czas potrzebuje nowego bod┼║ca, gdy┼╝ z czasem adaptuje si─Ö do danych ─çwicze┼ä i obci─ů┼╝e┼ä, co za tym idzie przestaj─ů dawa─ç oczekiwane efekty. Nowym bod┼║cem mo┼╝e by─ç inne ─çwiczenie, inna ilo┼Ť─ç powt├│rze┼ä, obci─ů┼╝enie lub chocia┼╝by kolejno┼Ť─ç ich wykonywania. Z drugiej strony mamy aspekt psychiczny – szybko si─Ö nudzimy, zniech─Öcamy i odpuszczamy kolejne treningi. Poprzez zmian─Ö kt├│rego┼Ť z wy┼╝ej wymienionych parametr├│w mamy poczucie, ┼╝e „co┼Ť si─Ö dzieje”, przez to nie dopada nas tak ┼éatwo monotonia.

Natychmiastowe zmniejszenie posi┼ék├│w z pewno┼Ťci─ů nie pomo┼╝e w przyspieszeniu metabolizmu. Jaka powinna by─ç dieta podczas treningu tkanki t┼éuszczowej? 

Najcz─Ö┼Ťciej pope┼énianym b┼é─Ödem przez osoby pocz─ůtkuj─ůce, chc─ůce pozby─ç si─Ö nadmiaru tkanki t┼éuszczowej jest drastyczne obni┼╝enie ilo┼Ťci i cz─Östotliwo┼Ťci przyjmowanego jedzenia. Oczekujemy przez to szybkich efekt├│w i z rado┼Ťci─ů przyjmujemy utrat─Ö kilku kilogram├│w po tygodniu (kt├│re niestety nie pochodz─ů z tkanki t┼éuszczowej). Niestety odbywa si─Ö to kosztem naszego zdrowia, poniewa┼╝ nie dostarczamy potrzebnych witamin i minera┼é├│w. Nasz organizm jest na tyle inteligentny, ┼╝e kiedy zauwa┼╝a radykalne obni┼╝enie spo┼╝ywanego przez nas jedzenia, zaczyna gromadzi─ç go jak najwi─Öcej do „magazynu” – wyczuwa trudny dla niego czas.

Na ko┼äcu okazuje si─Ö, ┼╝e nie jeste┼Ťmy w stanie utrzyma─ç takiego re┼╝imu przez d┼éu┼╝szy czas i wracamy do poprzednich nawyk├│w ┼╝ywieniowych z dodatkowymi kilogramami na wadze – tak zwany efekt JOJO... 

Mo┼╝e zabrzmi to zabawnie, ale ┼╝eby unikn─ů─ç takiego scenariusza musimy je┼Ť─ç – czasem nawet wi─Öcej ni┼╝ dotychczas. Deficyt kaloryczny do jakiego mo┼╝emy dopu┼Ťci─ç to minus  200-400kcal – w zale┼╝no┼Ťci od osoby. Podaj─ůc na przyk┼éadzie, je┼╝eli zapotrzebowanie danej osoby wynosi 2200kcal, kaloryczno┼Ť─ç diety b─Ödzie wynosi┼éa ok 1800kcal – to jest naprawd─Ö du┼╝o zdrowego jedzenia. W sytuacji, kiedy organizm jest dobrze od┼╝ywiony, metabolizm si─Ö „rozp─Ödza” – to oznacza, ┼╝e tkanka t┼éuszczowa staje si─Ö zb─Ödna i jest cz─Ö┼Ťciej pobierana do spo┼╝ytkowania.

Co zdecydowanie powinni┼Ťmy wykluczy─ç z naszego jad┼éospisu?

Obecnie mamy do wyboru wiele strategii ┼╝ywieniowych: dieta wysokow─Öglowodanowa, dieta wysokot┼éuszczowa, dieta paleo, samuraja. Moim zdaniem na ka┼╝dego dzia┼éa co┼Ť innego, warto wypr├│bowa─ç co jest dobre dla mnie. Koniecznie powinni┼Ťmy wykluczy─ç z naszego jad┼éospisu wszelkie produkty przetworzone, s┼éodycze i ┼╝ywno┼Ť─ç typu fast-food. S─ů to produkty  wysokokaloryczne, kt├│re nie dostarczaj─ů ┼╝adnych warto┼Ťci od┼╝ywczych. W sieci jest wiele ciekawych przepis├│w na odpowiedniki tych da┼ä w wersjach „fit” – w momentach s┼éabo┼Ťci mo┼╝emy si─Ö skusi─ç, bez du┼╝ych wyrzut├│w sumienia.

Komu┼Ť mo┼╝e wyda─ç si─Ö ┼Ťmieszne, ale odpowiednia ilo┼Ť─ç snu pomaga w tej redukcji?

Pojawia si─Ö coraz wi─Öcej bada┼ä stwierdzaj─ůcych jak du┼╝y wp┼éyw na nasze ┼╝ycie ma sen. Okazuje si─Ö, ┼╝e przewlek┼ée ‘niedosypianie’ mo┼╝e skutkowa─ç problemami metabolicznymi, zaburzeniami pracy m├│zgu i reszty organ├│w, og├│lnym os┼éabieniem cia┼éa. Osoby niewyspane maj─ů cz─Östo wysoki poziom kortyzolu we krwi – jest to hormon w du┼╝ej mierze powoduj─ůcy odk┼éadanie si─Ö tkanki t┼éuszczowej w ciele. Tak wi─Öc starajmy si─Ö spa─ç ksi─ů┼╝kowe 7-8 godzin, a na pewno zauwa┼╝ymy r├│┼╝nic─Ö.

Ile czasu powinni┼Ťmy ─çwiczy─ç, aby zauwa┼╝y─ç pierwsze efekty? Oczywi┼Ťcie z przestrzeganiem diety... 

Z za┼éo┼╝enia umawiam si─Ö z moimi podopiecznymi na wymierne i widoczne efekty po 4 tygodniach – z zastrze┼╝eniem przestrzegania za┼éo┼╝e┼ä dietetycznych. Oczywi┼Ťcie zdarzaj─ů si─Ö osoby u kt├│rych nast─Öpuje to szybciej,  4 tygodnie to termin zupe┼énie bezpieczny.

Dlaczego z jednych partii cia┼éa t┼éuszcz schodzi szybciej, ┼╝ innych – wolnej? 

Miejsce odk┼éadania si─Ö tkanki t┼éuszczowej jest uwarunkowane genetycznie. I nie – niestety nie ma mo┼╝liwo┼Ťci ‘wybrania’ miejsca z kt├│rego chcieliby┼Ťmy si─Ö jej pozby─ç w pierwszej kolejno┼Ťci. W g┼é├│wnej mierze wyr├│┼╝niamy dwa sposoby odk┼éadania si─Ö tkanki t┼éuszczowej, gruszka (szczuplejsza g├│ra, grubsze nogi i po┼Ťladki) i jab┼éko (ot┼éuszczone okolice klatki piersiowej i ‘oponka’ na brzuchu). Istnieje r├│wnie┼╝ zale┼╝no┼Ť─ç, ┼╝e najpierw stracimy tkank─Ö t┼éuszczow─ů tam, w pierwszej kolejno┼Ťci si─Ö ona pojawi┼éa.

A kiedy przychodzi zm─Öczenie i zwyczajnie nie chce si─Ö i┼Ť─ç na trening... Co poleca Pan w takiej sytuacji? 

Z do┼Ťwiadczenia wiem, ┼╝e najtrudniejsz─ů rzecz─ů w tym wszystkim jest spakowa─ç torb─Ö i wyj┼Ť─ç z domu. Jak nam si─Ö to uda, reszta jest ju┼╝ formalno┼Ťci─ů. Dobrze jest mie─ç partnera treningowego, kt├│ry  w takiej chwili wyci─ůgnie nas z domu i zmotywuje do dzia┼éania. Konsekwencja jest tym, co zaprowadza nas do sukcesu i obranego celu – musimy o tym pami─Öta─ç.

___
┼╣r├│d┼éo: magazynfamilia.pl 
Fot.: pixabay.com/pl  

Brak komentarzy:

Prze┼Ťlij komentarz

Copyright © 2016 ­čĹĹ Niedoskonala-ja.pl , Blogger